pátek 31. května 2024

Autismus a Aspergerův syndrom očima nemocné

Varování! Tento článek je uzpůsobený na mě, u každého jedince se to projevuje jinak! 



Pro začátek

Mám autismus i Aspergerův syndrom, diagnózy mám nějak od 16 let to mi diagnostikovali Aspergerův syndrom a nějak v 17 možná čerstvých 18 přímo autismus v Aple. Já to nevím přesně, jelikož tyhle věci zařizovala moje máma, jako všechny vyšetření. Nedokáži se o sebe postarat sama, takže mi máma s důležitými věcmi pomáhá, jinak bych byla totálně ztracená a v prdeli.

S čím mám problémy

Se soustředěním, úklidem, přijít někam včas, pořád musím něco dělat s prsty na rukou a mám tiky, stále se musím nějak vrtět, když s někým mluvím, tak mluvím moc nahlas, že jsem slyšet všude okolo, ale když se snažím mluvit normálně, tak to vydržím jen chvíli, než zase začnu mluvit jak je u mě přirozené, často něco pochopím špatně a pak z toho mám problémy, nebo udělám něco špatně a mám problémy, lidi kolem mě si neuvědomují, že některé věci prostě pochopím špatně a nebo nejsem schopná to pochopit, potom jsou na mě zlý a mstí se mi, nebo prostě automaticky dělám nějaké věci, které dělám prostě kvůli mé nemoci jenže oni si často myslí, že to dělám naschvál a díky tomu jsem za život přišla o mnoho lidí, nevěřili mi a nevěří, že ty věci skutečně nedělám naschvál, už jsem zažila příliš nedorozumění a hádky kvůli tomu, nebo mi už mnohokrát bylo řečeno, že akorát všechno házím na moje nemoci, taky dost z doteky, ale ne pouze od lidí, stačí mi nepříjemný dotek na kůži od oblečení, šperků, není to úplně tak že bych na sobě nesnesla ničí doteky, ale jen od některých lidí mi jejich doteky nevadí a jsou mi příjemné, a u většiny lidí mi prostě nikdy nebudou jejich doteky příjemný, tak to prostě je, několikrát se mi to stalo i při pokusu o sex, vše šlo dobře, jenže stačil jeden špatný dotek a vše šlo do prdele a už jsem od té osoby na sebe nenechala sáhnout, když ta osoba nepřestala, tak jsem do té osoby začala automaticky kopat a prý dost silně, taky mám dost velký problém v tom, že se sice lidem vyhýbám a nemám je ráda, ale jednou za čas se výjimečně objeví někdo koho si na první pohled oblíbím a v tom horším případě se rovnou zamiluju, jenže pro ostatní je to příliš rychlý, takže jak rychle se objevili tak rychle i zmizely, protože oni si nedokážou někoho během pár minut oblíbit aniž by mě nějakou dobu znali, pomalu u nikoho mi komentovat nejde, ale občas se objeví výjimka se kterou se dokážu bavit hned a jde to úplně přirozeně a samo, je toho mnoho... A mám dost velký problémy celkově ve vztazích, no po tom co lidi udělali a po tom jak to pokaždé dopadlo stejně, tak už ani nikoho nehledám... A taky mám problémy s tím někomu věřit... A od dětství těžké problémy se spaním... Jo a ještě s zařizováním čehokoliv, od doktorů, ze kterých mám od puberty schýzy a strach, díky tomu že jsem měla kdysi týden v kuse fakt psycho noční můry o doktorech, psychiatrických nemocnicích a celkově nemocnicích a po týdnu jsem skutečně poprvé skončila v psychiatrické léčebně... Jak říkám je toho opravdu moc...

Co mi vadí

Hluk, ohňostroj, hlasité rány, doteky, lidi, velké davy, změny, když nemám svůj klid a prostor, když mě někdo do něčeho nutí, když mě někdo nechápe a myslí si že mu dělám naschvály, když mi někdo vyčítá že prostě některé věci nezvládám

Co potřebuji

Svůj klid a prostor, normální prostředí pro život, aby mě furt někdo nestresoval, aby mě aspoň někdo bral takovou jaká jsem, mít u někoho oporu a pomoc

Z čeho naprosto šílím 

Když mi někdo skáče do řeči, když mi někdo začne smát, když ten debil začne na reprák pouštět ty svoje sračky, když se mi někdo začne mstít za něco za co nemůžu, když mi někdo nevěří že to nedělám naschvál, když se mnou někdo jedná jako s naprostým idiotem

Nepochopení mého okolí

Oni nechápou mě a já nechápu je, okolní svět je pro mě jako čínská vesnice, už dávno jsem se uzavřela úplně do sebe, k tomu prý nevypadám na první pohled jako magor, tudíž se už mnohokrát lidi divili, že mám autismus a Aspergerův syndrom, že na to vůbec nevypadám, ale až podle mého chování poznali, že jsem opravdu jiná a divná

Příznaky: stavy, pocity, myšlenky

Oujé, no tak s tím mám problém furt, prostě mám nějaký zajetý systém v hlavě, který nejde změnit a už jsem si na něj zvykla, neměla jsem na výběr, avšak v partnerských vztazích kvůli tomu mám problémy, protože to mým partnerům vždy nakonec začne lézt na nervy a začnou se nudit, jenže mě to tak vyhovuje dá se říct, ale ne vždy, no je to složitý

Pár vzpomínek z dětství

V dětství jsem se hodně ráda točila dokola, hlavně na chalupě pod lustrem, dívala jsem se do světla a točila se rychle dokola pod ním, nebo jsem si sama hrála na louce s kytkama a hrála si že ty kytky jsou lidi a představovala si jaké mají životy, učila jsem se žít a snažila se pochopit tenhle svět podle filmů a seriálů, dělala jsem věci podle toho a snažila se pochopit různé situace podle toho, než jsem zjistila že to takhle nefunguje, nebo jsem přestřihla drát v zásuvce od psacího stroje, či na táborech když jsme zrovna šli kolem nějakého elektrického drátu, tak mě bavilo na ně sahat abych zjistila jestli je pod proudem nebo ne, nebo v první třídě jsem na zahradě začala lézt na požární žebřík no je toho taky víc...


2 komentáře:

  1. Je dost zajímavé si přečíst, jak něco takového prožívá někdo jiný. Můj bratr má podle odborníků onen Aspergerův syndrom (+ k tomu má ještě další mentální onemocnění) a ač v některých věcech to má podobné, tak je zároveň úplně jiný a i na věci a okolí reaguje jinak.
    Opravdu zajímavý článek!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji za odezvu. Já sama toho mám dost dohromady, ale snažím se ke každé nemoci roztřídit co k ní patří a co ne. A u každého jedince je to úplně jinak, takže se není čemu divit, že to on to má jinak než já, je to individuální.

      Vymazat